Guma jest tworzywem sprężystym wykonanym z kauczuku. Jej cechy pozwalają na wykorzystanie w motoryzacji, jako przekładnia między kołem a drogą. Jest kilka chętnie używanych mieszanek o różnej twardości, które charakteryzuje inne zachowanie na drodze.
Opony mają ponadto bieżnik, będący znaczącym elementem poprawiającym stabilność na nawierzchni i pełniącym funkcję odprowadzania wody. Każdy producent ma co najmniej kilkanaście wzorów bieżnika w swoich wyrobach. Bieżniki te są do siebie bardzo podobne, firmy zapewniają jednak że niewielkie różnice mają realne odbicie na komforcie korzystania.
Autor: CONCAVO WHEELS
Źródło: http://www.flickr.com
Bezpieczeństwo zależy od rodzaju gumy – Każdy pojazd wymaga zestawu wysokiej jakości opon o idealnej twardości. Twardość opon przyporządkowuje je do warunków drogowych, w których zachowują się najlepiej. Opony osobowe można podzielić na zimowe, letnie oraz wielosezonowe. Opony na lato są produkowane z twardej mieszanki gumy, która jest odporna na wysokie temperatury i dobrze trzyma się rozgrzanej nawierzchni. Opony wielosezonowe mają w sobie cechy ogumienia letniego i zimowego i są wykonane z mieszanki o średniej twardości. Opony zimowe są natomiast wytwarzane z mieszanki miękkiej, co umożliwia im zachowanie optymalnej przyczepności na śniegu i przy dużych mrozach. O ile opony całoroczne mogą być wykorzystywane cały rok, o tyle stosowanie opon zimowych lub letnich w niewłaściwym czasie może skończyć się tragicznie. Zła mieszanka gumy zwiększa drogę hamowania i redukuje przyczepność.
Jeden zestaw nie wystarcza – Żeby utrzymać pożądany poziom bezpieczeństwa należy nabywać tylko firmowe opony.
Pirelli, Goodyear, Dębica i inne znane firmy oferują ogumienie wysokiej jakości. Najlepiej jest mieć dwa zestawy opon sezonowych z dodatkowym kołem zapasowym. Zestaw ogumienia należy wymieniać w równych odstępach czasowych, najlepiej każdego sezonu. Wyeksploatowana opona powoduje duże zagrożenie w ruchu. Brak bieżnika nie pozwala oponie na pozbycie się wody, przez co opona ślizga się po drodze. Ponadto wysokie ciśnienie może wywołać wybuch opony, co jest ogromnie groźne podczas szybkiej jazdy.