Oświetlenie sklepów w roli istotnej części ekspozycji. W jaki sposób światło wpływa na to jak widzimy towary?

Kategorie Umeblowanie, dekoracje, projektowanie i aranżacja wnętrz.
Odwiedzając różne sklepy nie zdajemy sobie pewnie sprawy z tego jak dużo ktoś musiał wykonać pracy, aby przekonać nas do kupienia konkretnych artykułów. I wcale nie chodzi tutaj o promocje oraz wyprzedaże, lecz o to jak dane artykuły się prezentują i czy są zachęcające dla potencjalnego klienta. Często właśnie pierwsze wrażenie wpływa na to, czy kupimy daną rzecz czy jednak niekoniecznie. Zapewne bylibyśmy zaskoczeni tym, iż na wygląd produktów w dużej mierze ma wpływ zainstalowane światło. Dlatego też sklepy przywiązują do tego sporą wagę. Które rzeczy w tym temacie są podstawą?

sklep

Autor: Mike Mozart
Źródło: http://www.flickr.com
Ważne znaczenie ma temperatura barwy światła. W dużej mierze wpływa na nasz nastrój. W miejscu, w jakim oświetlenie posiada cieplejszą barwę w większym stopniu się relaksujemy oraz jesteśmy w stanie bardziej wypocząć – czytaj o firmie Trilux. Światło dzienne wręcz odwrotnie, jest idealne do pracy, ponieważ pobudza do działań. Zimniejsze światło ma właśnie takie aktywizujące działanie. Kluczowe znaczenie będzie mieć kolor światła szczególnie w branży spożywczej, gdzie towary powinny prezentować się apetycznie oraz zdrowo. Dlatego oświetlenie sklepu spożywczego do prostych zadań nie należy. W droższych sklepach z żywnością zwraca się dużą uwagę na światło (lampa gabinetowa), używając innego oświetlenia do innego rodzaju artykułów. Barwa światła powinna podkreślać naturalną, zdrową barwę konkretnego artykułu. Dlatego na przykład sery twarde powinny mieć światło (zobacz więcej dowiesz się na tej stronie) o zabarwieniu żółtym. Świeże mięso lub też wędliny to odcień różowy, a dla nabiału dobre jest światło białe. Niektóre tanie markety nie stosują się do takich zasad, używając jednego, zbliżonego do dziennego oświetlania.

Ważną rzeczą jest to, aby pomieszczenie zostało dobrze doświetlone, to ważna reguła. Nie powinno to być oczywiście bardzo mocne światło, lecz takie, jakie pozwoli klientom na ocenę towaru. Nie może być pewnością stref niedoświetlonych, to znaczy przykładowo ciemnych zakamarków. Wygląda to zdecydowanie źle i nieprofesjonalnie – poznaj ofertę firmy Trilux. Najczęściej szczególnie oświetlenie sklepu odzieżowego charakteryzuje się całkiem dużą ilością światła punktowego, skierowanego na konkretne pułki czy produkty. Natomiast mimo to, nie może ono się zbytnio wyróżniać. Taki zabieg tak naprawdę służy zwróceniu uwagi klienta na daną rzecz, ale niekoniecznie uwidacznianie przesadnie mankamentów towaru.