Motoryzacja i różne typy ogumienia

Kategorie Transport i przemysłowe aktualności
Motoryzacja to niezwykle obszerna, niezbędna dziedzina w przemyśle technologicznym. Jeśliby twórca auta opatentował własny pomysł, ustawiłby finansowo nie tylko swoje potomstwo, lecz także ich dzieci, prawnuki, praprawnuki… dużo pokoleń do przodu – branża motoryzacyjna to jeden z największych rynków na Ziemi, choć niedawno wyprzedzony tylko przez komputery i ciągły rozwój elektroniki. Nadal jednak tworzy ogromną gałąź przemysłu, na jakiej zrodziło się wiele innych branż i usług.

Mustang GT

Autor: Alexandre Prévot
Źródło: http://www.flickr.com

Dość pomyśleć o ogumieniu. Opony są ma się rozumieć częściami pojazdu, jakie nie muszą być doskonałe, by się poruszać. Gdy ktoś się zaprze, swoim samochodem będzie w stanie jechać nawet bez ogumienia, niemniej jednak opona najlepszej klasy pozwala zachować albo polepszyć wiele parametrów i osiągów jazdy. Przede wszystkim zabezpieczone są felgi, to jest metalowa część koła – za pośrednictwem opony nie jest wciąż narażona na nierówności w ulicy i nagłe wstrząsy. Następnie – przyczepność, jaka powinna być bardzo dobra, by bez trudu dać radę jechać z większą szybkością, nie wylatywać z drogi na skrętach, a w trudnej sytuacji potrafić błyskawicznie zatrzymać samochód – im bardziej przyczepne opony, tym krótsza droga hamowania. Pozostają jeszcze takie smaczki, jak taki, że świeżo zakupione, niestarte, odpowiednio założone ogumienie na wyważonych i wyprostowanych kołach pozwalają sporo zaoszczędzić na benzynie.

Ten artykuł opisuje bardzo ciekawe tematy, zatem jeżeli chcesz zgłębić prezentowany temat bardziej, przeczytaj także to optymalne źródło.

Przemysł oponiarski jest bardzo zróżnicowany, tak, jak różne są pojazdy. Poczynając od ciągników, do których stosowane są odpowiednie opony rolnicze (*przejdź dalej), do aut wyścigowych, których opony prezentują się zupełnie inaczej niż standardowe opony do aut osobowych.

traktor na polu

Autor: United Soybean Board
Źródło: http://www.flickr.com

Opony rolnicze na przykład charakteryzują się bardzo potężnym bieżnikiem, który pozwala ciągnikom i kombajnom bez trudu przejeżdżać grząskie pola rolne, błota i różne nierówności. Trochę mniej toporne są opony terenowe, chociaż dostosowane mniej więcej do tego samego, im przychodzi z pomocą jednak zawieszenie aut terenowych, jakie pozwala pokonywać dużo niełatwych terenów bez tak ogromnych, ciężkich kół. Najbliższe oponom aut samochodowych są bodaj opony (kliknij, zobacz, sprawdź) ciężarowe (*przejdź dalej), które wyposażone są w prosty bieżnik, choć z kolei przystosowane do znoszenia potężnego obciążenia, przez co uzbrajane są dość pokaźną konstrukcją z drutu, która znajduje się pomiędzy paroma warstwami gumy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *